Tuesday 3 November 2015

Cerpen 01: Sekejap

Terukir pada: 2/11/2015
Diukir oleh: Batu Jalanan

Aku berjalan sambil mengheret kaki kiriku yang cedera. Darah masih mengalir deras hasil dari tembakan ketika aku cuba melarikan diri tadi. Perutku yang masih berbisa disebabkan sepak terajang mereka ku peluk dengan erat.

Aku cuba menyandarkan tanganku dirimbunan kotak-kotak kosong, namun kotak-kotak tersebut jatuh lalu menimpa ke arahku. Aku terbaring lelah. Mataku mula berpinar-pinar sebelum aku mula tidak sedarkan diri.

***
Bunyi bising dari dapur mula membangunkan aku dari tidur yang lena. Telah lama aku tidak tidur selena ini. Aku meraba-raba tempat tidur ku sebelum mataku terbuka luas.

“Eh, sejak bila aku ada rumah?” ngomelku.

Aku bingkas bangun dari tidur. Memandang sekeliling sebelum melangkah kaki ke dapur. Seorang wanita sedang asyik menyiang ikan langsung tidak sedar akan kehadiranku di belakangnya.

“Eh, sejak bila aku kahwin?” ngomelku lagi.

Aku memeluknya dari belakang, menyangka bahawa aku benar-benar punyai seorang isteri. Dia yang terkejut dengan tindakanku, hampir sahaja menghunuskan pisau yang dipegangnya ke arah perutku.
Dia tidak menjerit tapi wajahnya menunjukkan kemarahan.

“Awak dah kenapa?” soalnya marah.

Aku keliru. Siapa dia? Apa aku buat di sini? Dan kenapa aku boleh sangkakan dia isteri aku?

Ok, yang itu pelik.

“Macam mana aku boleh kat sini?” soalku sambil mencubit telur dadar yang telah siap digoreng.

Dia, ku lihat menggelengkan kepalanya. Mungkin pertama kali melihat orang asing yang tak pandai berpura-pura asing di rumah yang sepatutnya asing bagi orang asing.

Ya, aku rasa itu yang dia fikirkan kerana selepas itu pantas sahaja dia mengambil pinggan yang mempunyai telur dadar di atasnya jauh dari aku.

“Basuh tangan dulu” marahnya.

Aku keliru sambil melihat tapak tanganku. Benar. Tanganku penuh dengan kesan darah kering. Baju dan seluarku juga begitu.

Dia kemudiannya masuk ke sebuah bilik dan keluar dengan sehelai tuala dan sepasang baju persalinan lalu diberi kepadaku.

“Ambil ni dan pergi mandi. Berus gigi yang belum buka ada di dalam rak almari tu” bicaranya sambil menunding jari ke arah salah sebuah rak yang terdapat di situ.

Dia kemudiannya menyambung siang ikan.

Aku yang menjumpai berus gigi tersebut terus mencapainya dan pantas masuk ke bilik air.
Ku lihat badanku penuh dengan lebam-lebam dan kesan darah. Kakiku ku lihat berbalut dengan kain kapas seolah-olah baru sahaja dirawat disebabkan sesuatu kecederaan. Otakku tiba-tiba mengaktifkan neuron lalu berhubung dengan cell-cell yang mati. Aku teringat.

Semalam aku cuba melarikan diri dari tempat yang bagiku merupakan neraka dunia. Bukan sekali dua tapi berkali-kali dan entah kenapa pelarianku kali ini membuahkan hasil. Aku berjaya keluar dari sana walaupun ianya mengorbankan kaki kiriku buat sementara waktu.

Setelah selesai mandi, aku terus duduk bersila di depan makanan yang telah dihidangkan. Telur dadar dengan ikan goreng masak kicap sudah cukup menaikkan seleraku. Seseorang keluar dari bilik dan terus duduk dihadapanku. Wajahnya langsung tidak memandang ke arahku. Dia terlalu asyik dengan gajet telefonnya.

Aku pula terus-terusan memerhatikan makanan dihadapanku. Menanti-nanti makanan yang sepatutnya dihidangkan bersama lauk tersebut.

Tidak lama kemudian, perempuan yang ku sangkakan isteriku tadi keluar sambil membawa periuk nasi yang masih panas. Dia meletakkan nasi tersebut di sisinya sambil dialas kain. Nasi tersebut dicedok dan diagih-agihkan antara kami.

Setelah masing-masing mendapat bahagian nasi masing-masing, perempuan yang asyik dengan gajetnya meletakkan telefonnya ditepi lalu menadah tangan. Aku yang turut melakukan perkara sama terdiam apabila semua mata memandang ke arahku. Aku keliru.

Dia berdehem sebelum berkata, “cepatlah baca doa”.

Aku menelan air liurku sebelum membaca doa masuk tandas. Sekali lagi semua mata memandang ke arahku.

“kenapa?” soalku marah.

Sengaja aku memilih untuk berpura-pura tidak tahu walhal aku sebenarnya memang tidak tahu doa apa yang aku baca sehinggalah perempuan yang ku sangkakan isteriku mengambil alih membaca doa makan bagi pihakku.

Aku menarik nafas dalam sebelum mengambil ikan goreng kicap yang telah aku “cop” terlebih dahulu sedari tadi.

Terlupa sekejap aku pada keterasingan aku di rumah ini dan mereka-mereka yang berada disekeliling aku ini.

Setelah selesai makan, aku mengekori dia yang ke dapur untuk membasuh pinggan-pinggan yang kotor. Ku lihat budak perempuan yang asyik dengan gajetnya tadi telahpun masuk ke biliknya semula.

Aku berdiri di sebelahnya sambil melihat dia membasuh pinggan.

“Siapa kau?” soal aku.

“Aku orang biasa yang menjumpai kau terbaring dibawah timbunan kotak-kotak yang belum sempat aku nak ambik kotak tu kau dah jatuhkan.” Bicara dia sambil meneruskan sesi membasuh pinggan.

“kenapa kau selamatkan aku?” soalku lagi.

“sebab kau pengsan depan aku sambil berlumuran darah”jawapnya ringkas.

“Jadi kau tak takut kalau-kalau aku orang jahat atau gengster?” soalku sengaja mahu menakut-nakutkan dia.

“takut memang takut tapi aku lagi takut bila kau langsung tak nak lepaskan tangan aku ketika itu walaupun dalam keadaan kau pengsan” bicaranya sambil menghembus nafas berat.

“well, pada mulanya aku memang nak tinggalkan kau je kat situ tapi memandangkan aku terlalu takut bila kau tiba-tiba sahaja pegang tangan aku erat seolah-olah kau langsung tak nak lepaskan, aku terpaksa bawa kau ke klinik 1 Malaysia supaya jururawat kat situ boleh regangkan jari-jari kau dan aku boleh bebas tapi malangnya…” bicaranya terhenti.

“kau… apa yang berlaku kat kau sebenarnya sampaikan jururawat tu terpaksa memaksa aku membawa kau pulang bersama aku disebabkan kau meracau-racau di dalam klinik.” Soalnya marah sambil menunding senduk yang sedang dibasuh ke arahku.

“aku…”bicaraku terputus.

Sukar untuk aku ceritakan hal yang sebenar. Dia menarik nafas berat sekali lagi.

“kalau kau keberatan nak cerita, tak perlu cerita. Aku pun bukan pendengar setia, lagipun sekejap lagi cerita naruto dah nak mula. Aku ni malas nak tengok online, buat habis kuota je” bicara dia sambil tergesa-gesa menghabiskan basuhan cawan yang terakhir.

“kau boleh sembunyi disini selama mana yang kau mahu sebab adik aku pun ada tinggal sekali dirumah ni tapi… once, ada orang yang datang cari or jemput kau, kau mesti pergi dari sini. Aku tak suka kecoh-kecoh kat rumah aku.” Bicara dia dan kemudian berlalu ke ruang tamu sambil membuka siaran cerita naruto.

Lagu pembukaan cerita naruto mula kedengaran di ruang tamu. Aku berjalan mengambil segelas air lalu meminumnya. Tawaran dia menarik minatku. Aku yakin yang dia tahu bahawa menyimpan aku dirumahnya akan membahayakan nyawanya dan adiknya sendiri. Tapi untuk aku yang baru sahaja berjaya keluar dari neraka dunia itu, tawaran seperti ini tak dapat aku tolak.

Aku kemudiannya turut serta dengannya melihat cerita naruto sehingga habis episode tersebut.

***

Pada esoknya, aku bangun awal pagi dan terus ke kedai gunting rambut. Rambutku ku potong pendek dan menginaikannya hitam semula. Warna asal rambutku. Aku kemudiannya ke kedai 2 ringgit bagi membeli topi dengan harapan mereka-mereka yang mengenaliku sukar untuk mengecamku.

Al-kisah aku memiliki duit untuk memotong rambut dan membeli topi sangat tragis. Mati-matian aku meminta duit dari dia untuk memotong rambut tapi dia langsung tak nak beri.

Katanya, “nanti kau rasa terhutang budi dengan aku, susah”.

“lol. Dah kau ni kenapa, perempuan?” bicaraku hanya di dalam hati.

Akhirnya setelah penat merayu, aku terpaksa memiliki duit dengan cara meminjam darinya. Ya, meminjam darinya. Ini bermakna aku harus memulangkan semula rm20 kepadanya semula.

Setelah selesai membeli topi yang aku berkenan, aku terus kembali ke rumahnya. Sejak hari itu, aku langsung tidak keluar dari rumah tersebut. Takut-takut kalau mereka-mereka yang mengenaliku menjumpaiku.

Walaupun aku agak tak tahu malu tapi aku malu juga bila duduk di rumahnya tanpa perlu bayar apa-apa untuk semua kemudahan yang aku guna termasuk air, elektrik dan makanan yang bukan sahaja percuma malah dimasak olehnya tanpa aku membantu sedikitpun.

Aku pernah ingin membantunya masak, namun nasi tersebut menjadi bubur. Begitu juga dengan kejadian basuh baju. Sengaja aku ingin membantu membasuh baju, namun entah kenapa buih-buih sabun keluar dengan rakusnya dari mesin basuh lalu membanjiri seluruh ruang dapur.

Pada hujung minggu pula, aku cuba membantunya dengan menyampu dan mengemop lantai. namun, entah kenapa semakin ku mop semakin kotor lantai tersebut dengan tapak kaki aku. Akhirnya ruang tamu tersebut basah dengan air pencuci lantai.

Dia yang pada mulanya tak terlalu penat menjadi semakin penat melihat kesan hasil dari cubaan aku untuk membantunya daripada penat. Oleh itu, untuk beberapa minggu aku dikuantirin daripada menyentuh mop dan mesin basuh. Aku juga dihalau dari dapur setiap kali dia hendak masak.

Akhirnya, aku kembali ke asal iaitu tidak membuat apa-apa.

***

Beberapa minggu tinggal dengannya membuatkan aku dah terbiasa membaca sikapnya. Dia yang setiap hari balik dari kerja akan terus masuk ke biliknya. Dia juga tidak pernah ketinggalan untuk menonton cerita naruto pada setiap hari jumaat. Hari-hari minggunya sering dihabiskan di dalam bilik dan hanya keluar untuk ke tandas atau memasak dan kemudian dia akan kembali ke biliknya semula.

Kami jarang berbual atau lebih tepat lagi memang tak berbual. Aku ingin mengenali dia, seseorang yang tak pernah menunjukkan muka menyampah menyimpan aku di rumahnya tapi waktu aku berjumpa dengannya hanyalah ketika dia balik kerja, waktu makan dan masa menontot cerita naruto. Selain itu, dia hanya duduk di dalam bilik.

Hal ini berlarutan untuk beberapa bulan seterusnya, aku mula berasa senang di sini. Seolah-olah aku lupa dunia aku yang sebenar. Hinggalah tuhan kembalikan aku ke alam realiti semula.

Aku yang ketika itu sedang mengasingkan baju-baju yang hendak dibasuh ternampak tudung bawal hitam kegemaran dia, agakku kerana aku pernah dimarahinya kerana tersandar pada tudungnya yang aku tak perasan berada di sofa tempat aku duduk.

Tudung bawal hitamnya kelihatan koyak di hadapan seolah-olah tersakut pada bucu tajam. Terdetik dalam hatiku untuk membeli tudung bawal hitam baru untuknya, namun untuk meminjam duit darinya sekali lagi membuat aku agak ragu-ragu.

Lalu aku memilih untuk menggunakan kad atm ku bagi mengeluarkan sedikit duit. Walaupun, aku tahu mereka dapat menjejaki aku sekiranya aku menggunakan kad atm tersebut namun aku rasa aku tidak banyak pilihan. Setidak-tidaknya sekiranya nanti-nanti aku dijumpai mereka, ada sesuatu yang aku boleh berikan pada dia sebagai tanda terima kasih kerana menyimpan ku walaupun dia tahu risiko bagi dirinya dan adiknya.

Aku keluar pada awal pagi dan menuju ke atm yang agak jauh dari rumahnya dengan harapan mereka-mereka yang mengenaliku tidak dapat menjejaki ku. Ternyata teknologi yang canggih tidak pernah dapat aku tewaskan. Mereka menyedari kehadiranku sebaik sahaja aku keluar dari atm.

Aku berlari disebalik kelibat orang ramai. Dadaku berombak kencang. Jiwaku meronta-ronta untuk tidak kembali ke neraka dunia tersebut. Tanpa arah tujuan, aku berlari sekuat hatiku sebelum aku berhenti setelah pasti bahawa mereka-mereka tidak lagi mengejarku. Aku kembali ke rumah dia tanpa sempat membeli tudung baru buatnya. Aku tekad, esok aku akan keluar sekali lagi untuk membeli tudung tersebut.

***

Aku memerhati kira,kanan, depan dan belakang. Memerhati andai sekiranya ada yang mengekoriku. Setelah pasti semuanya selamat, aku pantas memasuki kedai tudung yang telah menjadi targetku kerana tertulis di kain rentang perkataan “promosi potongan 50%” dihadapan kedai tersebut.

 Menjerit kecil anak mak cik kedai tudung tersebut melihat aku berlari-lari anak masuk ke kedai maknya.

Aku senyum sambil berkata, “ada vampire kejar pak cik tadi”.

Anak kecil itu memandangku keliru, dia kemudiannya membelek-belek hadapan buku ceritanya yang bertajuk “Vampire. Benar atau mitos”.

“ada tudung warna hitam tak?”soalku kepada pemilik kedai tersebut.

“tudung jenis apa? Shawl ke, sarung ke atau bawal” soal mak cik tersebut yang membuatkan aku pula yang keliru.

“tudung hitam yang petak macam alas meja ada?” soalku serius.

Ya, ketika itu aku memang serius kerna aku baru tahu tudung yang bentuk 3 segi itu rupanya bila dibuka jadi 4 segi macam alas meja.

“Nak yang ada batu atau plain jer?” soal mak cik tersebut membuatkan aku semakin keliru.

“nak yang plain je. Nanti ada batu berat pula nak pakai” bicaraku yakin bahawa batu yang dimaksudkan mak cik itu adalah batu yang terdapat di jalan-jalan.

Setelah bayar, aku terus bergegas balik ke rumah. Seperti tadi, aku memandang ke kiri,kanan,depan dan belakang sebelum keluar dari kedai tersebut.

Ku genggam erat plastik yang terdapat tudung di dalamnya. Takut-takut sekiranya tercicir ketika aku sedang berlari-lari anak ini. Sampai sahaja di kawasan perumahan dia, dadaku berdebar kencang. Aku sendiri keliru sama ada aku penat berlari atau aku terlalu gembira kerana berjaya membeli tudung untuk seseorang yang sanggup menyimpan aku.

Aku melangkah ke rumahnya dengan rasa debar sebelum langkahku terhenti di hadapan rumahnya. Hampir sahaja bungkusan plastik yang aku pegang terlepas dari genggaman tanganku. Sam dan anak buahnya berdiri dihadapan rumah dia sambil berbual-bual dengan dia.

Walaupun ku lihat sam tertawa sambil berborak dengan dia, namun jelas kelihatan wajah dia menunjukkan wajah tidak senang. Sam yang perasan dengan kehadiran aku, melambai-lambai ke arahku supaya aku pergi ke arahnya.

“joe, asal lu tak cakap sama wa yang lu tinggal di sini, ma? Wa sangat rindu sama lu, ma. Merata orang wa cari lu,ma” bicara Sam sambil merangkul bahuku.

Sam ketawa, anak buahnya ketawa, aku hanya memandang ke bawah dan dia, aku tahu wajahnya penuh kerisauan.

“Ayuh, sekalang ikut wa balik” bicara Sam lagi sambil memegang tanganku erat.

“sekejap” bicaraku lalu ku berikan plastik kepada dia.

Dia mengambilnya tanpa sebarang kata. Seperti janji kami dulu, aku harus pergi sekiranya ada seseorang mencari atau menjumpai aku.

“sekejap”bicara dia sambil tersenyum ke arahku.

“ya, sekejap. Terima kasih” bicaraku pula sambil membalas senyumannya.

***

Pang.

Satu tamparan kuat mengenai pipiku. Sam menamparku.

“Sekali lagi, lu lari dari gua. Gua bunuh itu,amoi” marah Sam sambil menarik kasar rambutku.

Dia kemudiannya mencium rakus mulutku dan meratah seluruh tubuhku. Malam itu aku dikerjakan sehabisnya sehinggakan aku tidak punya tenaga untuk bangun pada pagi tersebut. Aku menjerit sekuatnya setelah Sam berlalu keluar dari bilik tidur kami. Aku menangis semahunya tetapi tiada siapa yang mendengar.

Ya, inilah neraka duniaku. Aku dijadikan hamba seks Sam sejak aku habis sekolah. Aku mengenali Sam dari kawan kepada kawan aku. Aku pernah diberitahu oleh kawan-kawanku bahawa Sam suka aku, aku yang ketika itu menganggap hal itu sekadar gurauan tidak menyangka bahawa malam ketika aku dan kawan-kawanku lepak di disco menjadi permulaan kepada kehidupan nerakaku.

Aku diratah oleh Sam berulang-ulang kali tanpa sedar disebabkan dadah yang dimasukkan ke dalam minuman tanpa aku sedari. Sam yang mula ketagih dengan badan aku mula menyimpanku sebagai pemuas nafsunya setiap kali dia kehendakkan. Aku dikawal rapi seolah-olah banduan penjara.

Kawan-kawanku yang cuba menolongku semuanya mati dibunuh. Aku keseorangan kerana itu apabila ada seseorang perempuan yang mendekatiku, aku akan genggam tangannya erat. Berharap agar ada antara mereka yang akan membawa aku keluar dari neraka dunia ini.

Aku tahu mereka insan yang lemah tapi aku memerlukan mereka. Tersangat dan kemudian dia datang, menawarkan perlindungan walaupun hakikatnya dia juga takut. Walaupun sekejap, sekurang-kurangnya tetap ada daripada tidak.

***

5 tahun berlalu. Hampir saban hari aku perlu mengikut kehendak Sam. Menurut segala perintahnya. Melayan segala kehendak nafsunya. Dan kini aku bebas, Sam ditangkap polis ketika mengedar dadah lalu dia dihukum gantung sampai mati.

Aku pula dibebaskan setelah disoal siasat oleh polis. Tanpa berselindung, aku menceritakan semua yang terjadi kepada pihak polis. Wajah-wajah mereka melahirkan simpati, aku tahu kisah aku menyedihkan tapi aku tak mahu mereka. Aku mahukan dia. Aku terlalu ingin berjumpa dengan dia.

Hari-hari yang berlalu ketika aku bersama dengan Sam. Aku hanya terfikirkan dia, mengukap di dalam kepalaku berjuta-juta kali perkataan “sekejap”. “Sekejap” saja dan semua ini akan berlalu dan aku akan berjumpa dengannya semula. Seperti ayatnya “sekejap” saat terakhir kali kami berjumpa.

Sebaik sahaja aku keluar dari balai polis, pantas sahaja kakiku berlari ke rumah dia. Hanya tuhan sahaja yang tahu betapa aku ingin sangat bertemu dengannya. Sampai sahaja dihadapan rumahnya, aku tersenyum sendirian. Lampu ruang tamu yang bernyala menandakan dia berada di dalam rumah tersebut. Bunyi dari cerita naruto yang sedang bermain di kaca tv kedengaran sehingga ke luar rumah walaupun pintu tertutup. 

Aku mengetuk-ngetuk pintu tersebut. Kedengaran seseorang sedang berjalan ke arah pintu tersebut. Bibirku mula mengukir senyum. Dadaku berombak kencang. Perkataan “sekejap” mula bermain-main difikiranku.

“Ya, anak cari siapa?” soal mak cik yang membuka pintu tersebut.

Aku keliru, “Ini bukan rumah perempuan dengan adiknya ke?”.

“Boleh mak cik tahu sapa nama perempuan tu?” soal mak cik itu lagi.

Aku ingin menjawap soalan tersebut namun aku terdiam, baru ku sedar. Selama ini aku tak pernah tahu siapa nama perempuan tersebut. Perlahan-lahan air mataku mengalir membasahi pipiku. Aku mencangkuk dihadapan pagar tersebut sambil menyebut “sekejap” berulang-ulang kali.

Mak cik yang melihatku itu pelik dengan sikapku. Keliru dengan bicaraku. Apa yang “sekejap”nya?

***

Beberapa tahun berlalu, aku masih di sini. Di kota ini, tidak lari jauh darinya. Aku masih menyimpan harapan. Berharap agar satu hari nanti aku akan bertemu dengannya. Perempuan yang “menyimpanku” dengan rasa takut.

“Hoi,joe. Cepatlah. Dah lambat ni. Kita ada meeting pukul 9 ni” jerit kawanku.

Aku menggangguk sambil mata masih memandang kesekeliling, mencari-cari sekiranya dia tiba-tiba muncul di sebelahku seperti dalam cerita akasia atau sinetron. Setidaknya aku tak mahu sesekali terlepas sekiranya dia benar-benar berjalan disebelahku dan aku tak perasan kehadirannya. Lalu aku memandang sekeliling buat terakhir kalinya sebelum berlari masuk ke dalam ktm.

Setelah sampai ke tempat meeting yang telah dijanjikan. Kami berdua membaca serba sedikit dokumen-dokumen yang telah kami sediakan sejak 2 minggu yang lepas. Tidak mahu terlepas sebarang projek dengan mana-mana klien.

“Assalamualaikum”bicara seorang pemuda.

Perempuan disebelahnya hanya tersenyum sambil memandang ke arah kami. Mataku terbuka luas, bicaraku terkunci. Bibirku bergerak-gerak seperti mahu mengatakan sesuatu, namun dia pantas berkata bagi pihakku.

“tak mengapa kalau tak nak bagitahu. Saya pun bukan pendengar setia. Lagipun, cerita naruto saya dah nak mula” bicaranya sambil tersenyum ke arahku.

Aku tergelak. Ketawa penuh bahagia. “Sekejap”.


AMARAN: Karya asal diukir oleh penulis Batu Jalanan. 

4 comments: