Wednesday 11 November 2015

Cerpen 02: Kesilapan

Terukir pada: 10/11/2015
Diukir oleh: Batu Jalanan

Aku berjalan perlahan-lahan menaiki tangga ke tingkat atas menuju ke bumbung. Tempat yang dulunya sering menjadi tempat untuk aku lepak dan merehatkan diri. Hari ini aku datang lagi tapi dengan luka yang parah. Perlahan kakiku menampak sebaik sahaja tiba di atas bumbung tersebut. Aku memandang ke atas, melihat langit biru yang mentarinya ditutupi awan petang. Tenang dan mendamaikan, air mataku mengalir. Tanpa aku sedari, aku telahpun terbaring di situ tidak sedarkan diri.

###

8 tahun sebelumnya.

“Hoi, sini. Sini. Pass bola tu kat aku” jerit salah seorang budak-budak yang sedang bermain bola sepak di padang tidak jauh dari tempatku.

Aku yang sedang baring-baring di atas bumbung tidak langsung terkesan dengan jerit pekik mereka-mereka yang sedang bermain bola sepak itu. Aku terasa tenang di atas ini berseorangan.

Angin petang yang meniup lembut, aku biarkan ianya menampar-nampar tubuhku. Baju sekolah ku beralun mengikut pergerakkan angin. Langit biru yang menutupi cahaya mentari menjadikan petang tersebut terasa sejuk dan mendamaikan.

Aku terlelap seketika sebelum pintu ke atas bumbung terbuka secara tiba-tiba. Seseorang yang aku kira lelaki dewasa keluar dari pintu tersebut. Aku terbangun dari perbaringanku, memandang lelaki dewasa tersebut untuk seketika dan kemudian membaringkan badanku semula.

“Oh, ada orang rupanya” bicara lelaki dewasa tersebut.

Aku hanya diam membisu lalu mengambil topi yang sering aku pakai membawa ke wajahku lalu menutupinya. Seolah-olah memberitahu kepada lelaki dewasa tersebut bahawa aku tidak mahu diganggu.

Lelaki dewasa tersebut berjalan perlahan-lahan menghampiriku lalu duduk di sebelahku. Aku masih begitu, tidak langsung berganjak. Mataku ku tutup serapatnya, memaksa diriku untuk terlena tanpa menghiraukan lelaki asing yang tiba-tiba sahaja menjelma di tempat yang seingatku hanya aku sahaja yang perasan akan kewujudan tempat ini.  

“tak sangka ya ada orang yang jumpa tempat ini juga” bicara lelaki dewasa tersebut yang cuba untuk beramah mesra denganku.

Aku memusingkan badan ke arah bertentangan dengan lelaki dewasa tersebut. Berbual dengan orang dewasa apatah lagi orang asing yang terlalu asing denganku bukan minatku. Aku tak suka.

“dulu pak cik suka juga lepak kat sini. Baring-baring sambil baca manga. Kekadang pak cik lepak kat sini bila rasa mengantuk dalam kelas atau bila pak cik tak ada mood nak belajar. Merata cikgu pak cik time tu cari pak cik ke hulu ke hilir. Pak cik kat atas ni cuma gelakkan je tengok cikgu pak cik cari pak cik” bicara lelaki dewasa tersebut.

“ada satu hari tu, pak cik tertidur sampai ke malam…” bicara lelaki dewasa tersebut terhenti.

Dia kemudiannya menghampiriku lalu mengambil topi yang menutupi wajahku. Aku pantas bangun untuk merampasnya semula namun belum sempat aku berbuat demikian, lelaki dewasa tersebut terlebih dahulu menyembunyikan topi tersebut di belakang badannya. Aku memandangnya dengan raut wajah yang menahan marah. Marah kerana tidurku diganggu.

Lelaki dewasa itu tersenyum ke arahku  lalu berkata, “jom, malam ni datang lagi ke sini. Pak cik tunggu sampai awak datang. Ada sesuatu yang pak cik nak tunjukkan”.

Aku memandangnya seketika tanpa sebarang jawapan lalu pantas membaringkan tubuhku. Malas melayan orang asing yang tidak pandai berlakon asing dengan orang asing yang baru dikenalinya.

“datang, jangan tak datang” bicaranya sambil memakaikan semula aku topi kepunyaan aku.

Lelaki dewasa tersebut kemudiannya berlalu meninggalkan aku keseorangan di situ. Aku hanya mengekori langkahnya dengan ekor mataku.

“gila” bicaraku sebelum aku melelapkan mata untuk menyambung tidurku.

***

Aku memandang ke atas, melihat bumbung tempat aku selalu lepak ketika waktu petang.

Nafasku yang turun naik disebabkan bermain kerja-kerja dengan pak cik pengawal sekolah tadi ku biarkan begitu. Aku kemudiannya, menampak kaki menaiki satu persatu tangga menunju ke atas bumbung tersebut.

Sebenarnya, aku sendiri tidak menyangka bahawa aku akan datang ke sini pada waktu malam malah dapat pakej bermain kerja-kerja dengan pak cik pengawal sekolah. Terima kasih kepada lelaki dewasa asing yang aku jumpa siang tadi memberi idea untuk aku datang ke sini.

Well, sebenarnya aku lari dari rumah apabila melihat ibu bapaku bergaduh kerana kesilapan mereka yang telah mereka lakukan sedari aku kecil dibangkitkan semula pada hari ini hanya semata-mata sekeping resit yang terjatuh dari kocek baju. Aku sebenarnya dah lama tahu bahawa kedua ibubapaku mempunyai teman istimewa di sebalik kehidupan mereka yang nampak normal.

Namun, seperti menyembunyikan sampah yang busuk. Akhirnya bau tersebut dapat dihidu. Ternyata masing-masing termakan umpan sendiri. Aku yang ketika itu baru berumur 12 tahun menjadi mangsa kebencian mereka.

Aku dibiarkan sendirian. Perasaan kekeluargaan yang aku miliki selama ini hancur sekelip mata hanya disebabkan sekeping tiket wayang. Aku kehilangan kasih seorang ibu. Aku kehilangan pelindungan seorang ayah. Masing-masing membuat haluan sendiri. Walaupun mereka tak bercerai, namun pergaduhan sering terjadi.

Aku kemudiannya membuka pintu yang menjadi pemisah antara aku dan bumbung. Entah bila aku dah sampai ke sini pun aku tak sedar. Aku berjalan keluar dari pintu tersebut. Memandang ke atas dan melihat bintang-bintang di langit.

Mataku terbuka luas, mulutku terkunci. Permandangan yang indah telah mengkagumkan aku. Aku seolah-olah sedang terapung di cendiakawan di kelilingi oleh kedipan bintang-bintang. Lantai yang masih basah dengan air hujan petang tadi menjadikan tempat aku berpijak memantulkan semula cahaya bintang tersebut menyebabkan seolah-olah aku benar-benar terapung-apung di angkasawan.

“Bang” bunyi pintu terbuka dengan kuat dan nafas orang yang tercungap-cungap mengembalikan aku ke alam sedar. Badanku pantas berpaling ke arah pintu yang terbuka secara tiba-tiba.

Lelaki dewasa tersebut keluar darinya dengan termengah-mengah. Mungkin dia juga dikejar pak cik pengawal sekolahku, agakku.

“Fuh” bicaranya sambil mengibas-ngibas bajunya yang basah dengan peluh.

Dia kemudiannya memandangku sambil tersenyum lalu berkata, “awal sampai”.

Aku pantas memandang ke arah lain. Menyembunyikan wajahku yang berona merah menahan malu. Dadaku berombak kencang. Entah kenapa aku rasa gembira dengan saat ini. Melihat wajah lelaki dewasa tersebut yang kepenatan menyebabkan aku ingin tergelak namun aku tahannya di dalam hati.

Aku pantas duduk di tempat yang telah kering dari air hujan. Lelaki dewasa tersebut yang telah stabil nafasnya berjalan menghampiriku lalu duduk sambil meletakkan barang seperti bakul di hadapanku.

Sebaik sahaja dia membuka bakul tersebut, kelihatan di dalamnya berterabur dengan air kopi yang tertumpah dan roti yang telah basah dengan rendaman air kopi. Aku dapat bayangkan bagaimana dia bermain kejar-kejar dengan pak cik pengawal sambil di tangannya tergenggam bakul berisi makanan.
Buat pertama kalinya, aku tergelak dengan kehadiran orang asing ini.

“eh, orang tua. Apa yang kau nak buat sebenarnya” bicaraku sambil menyambung ketawaku yang masih berbaki.

Sejak dari hari itu, seminggu sekali kami akan berjumpa di tempat yang sama iaitu di atas bumbung ini. Aku senang bercerita dan berbual dengan lelaki dewasa asing ini. Dia tidaklah sekolot seperti seseorang yang seumur dengannya. Dia juga pandai membuatkan aku ketawa dengan caranya yang tersendiri.

Pada satu hari, aku menelefonnya pada pukul 2 pagi. Meminta agar dia menemuiku pada waktu itu. Aku tahu itu adalah waktu yang tidak wajar bagi aku menelefon seseorang yang telah berkeluarga. 

Namun, ketika itu aku sangat terdesak memerlukan seseorang. Ibu bapaku yang sering bergaduh pada setiap malam akhirnya menemui titik nokhtah. Mereka tekad membuat keputusan untuk berpisah.

Aku yang keliru dan tidak tahu pada siapa harus ku hamparkan kesedihanku hanya terfikir tentang lelaki dewasa itu. Lelaki dewasa itu yang tidak banyak bertanya pantas keluar dari rumahnya dan menemui aku di simpang jalan sambil bersandar pada tiang-tiang pembahagi jalan.

Dia berlari menghampiriku, tidak bertanya atau berbuat apa-apa. Sekadar berdiri sambil memandangku. Aku masih begitu, menundukkan wajahku. Langsung tidak memandang ke arah lelaki dewasa tersebut walaupun dia telah berlari ke sini hanya kerana aku menelefonnya tadi.

Kami berdua diam sebelum air mataku perlahan-lahan tumpah membasahi wajahku. Dia pantas meraut tubuhku dan memelukku erat. Sambil berkata, “tak mengapa. Lepaskan segala-galanya. Dah terlalu lama iqmal bertahan”.

Hanya dengan bicara seringkas itu membuatkan tangisku semakin kedengaran. Aku meraut baju lelaki dewasa itu erat. Merapatkan lagi wajahku ke bahunya. Menangis semahunya. Melepaskan segalanya. Segala-gala yang aku pendam semenjak semuanya bukan milik aku lagi.

Malam itu dia menghabiskan masanya dengan menemani aku. Memastikan bahawa aku tidak berseorangan pada malam penuh luka itu.

Setelah perasaanku reda buat seketika, kami seperti biasa pergi ke atas bumbung tempat kegemaranku dan juga lelaki dewasa itu. Kami tidak berborak hanya sekadar duduk-duduk sahaja dan tanpa ku sedar, aku telahpun terlelap di bahunya.

Semenjak peristiwa malam itu, lelaki dewasa itu sentiasa mengambil berat akan perihalku. Menjaga dan mendidikku seperti anaknya sendiri. Aku terasa bahagia sehinggalah pada hari aku dan anaknya tamat persekolahan.

Aku menjenguk ke bawah, melihat ibu bapa berpeluk-pelukkan dengan anak mereka setelah keputusan SPM diumumkan. Aku memandang tanpa perasaan. Slip peperiksaan yang tertera 10 A+ ditanganku, ku lipat-lipat dan memasukkannya ke dalam poket. Tidak pernah sesekali slip seperti itu mempunyai nilai bagi keluargaku. Sekali lagi aku hanya memandang tanpa perasaan.

Pandangan liarku terhenti pada sesusuk tubuh yang aku kenali. Lelaki dewasa itu bersama dengan anaknya yang juga sedang menunggu giliran untuk mengambil slip peperiksaan SPM. Aku melihat mereka sedang berbisik-bisik dan kemudiannya saling tergelak. Menunjukkan betapa bahagianya mereka sekeluarga. Aku memandang tanpa perasaan yang jelas.

Lelaki dewasa itu kemudiannya memandang ke atas. Mata kami bertembung. Dia tersenyum ke arah ku sambil melambai-lambai ke arahku. Aku memandang tanpa sebarang reaksi. Tidak langsung membalas lambaian lelaki dewasa tersebut.

Anaknya disebelah menjeling tajam ke arahku. Menarik tangan ayahnya untuk ke tempat mengambil slip keputusan SPM. Sekali lagi aku mengekori tingkah mereka tanpa sebarang perasaan.

Sebaik sahaja keputusan peperiksaan berada di tangan anak perempuan lelaki dewasa tersebut. Mereka saling berpelukkan. Lelaki dewasa itu kemudiannya mengusap lembut kepala anak perempuannya. Sekali lagi lelaki dewasa itu memandang ke atas , tempat aku berada lalu tersenyum ke arahku.

Lelaki dewasa itu kemudiannya berkata sesuatu kepada anak perempuannya lalu berjalan pergi meninggalkannya. Entah apa yang mereka berbualkan pun aku tak tahu, tapi yang pasti sebaik sahaja lelaki dewasa tersebut beredar, anak perempuannya sekali lagi memandang ku dengan pandangan marah.

‘dah, ko kenapa perempuan?” desis hatiku.

Tanpa sebarang reaksi, langsung tak terkesan dengan tingkah laku anak perempuan lelaki dewasa itu, aku pantas mengalihkan wajahku. Berjalan pergi untuk turun dari tempat ini sebelum langkahku terhenti apabila pintu ke bumbung tersebut tiba-tiba sahaja terbuka.

Keluar lelaki dewasa itu dari situ. Aku tersenyum sinis.

“eh, orang tua. Kenapa tak kasi pecah je pintu tu” ngomel ku.

Seperti biasa lelaki dewasa tersebut hanya tersenyum, berjalan menghampiriku lalu dengan tidak semena-menanya memelukku.

“Tahniah, tahniah” ucap lelaki dewasa itu beberapa kali.

Dia kemudiannya mengusap halus kepalaku, perilaku yang sama yang dilakukan kepada anak perempuannya. Aku memandangnya pelik.

“eh, lelaki tua. Dari mana kau tahu result aku?” soalku hairan

“tak tahu pun sebenarnya. Tapi apapun resultnya, iqmal dah cuba yang terbaik. Dan itulah yang terbaik dari yang terbaik” bicara lelaki dewasa itu menyebabkan aku pula pening nak fahamkan maksudnya.

“well, apa result iqmal?” soal lelaki dewasa itu.

Aku mengeluarkan kertas yang telah ku lipat-lipatkan di dalam kocek seluarku lalu ku hulurkan kepadanya.

Sekali lagi ucapan tahniah dilontarkan kepadaku.

“hebat iqmal. Anak pak cik pun kalah. Dapat 6 A+ tapi Alhamdulillah” bicara lelaki dewasa tersebut lalu sekali lagi mengusap kepalaku.

“ok, baiklah pak cik pergi dulu. Semoga kita akan berjumpa di masa hadapan” bicara lelaki dewasa itu setelah menyerahkan semula slip keputusan SPM itu kepada ku.

Lelaki dewasa itu memelukku seketika tanda salam perpisahan sebelum beredar dari situ. Aku memandangnya pergi tanpa sebarang perasaan sebelum kakiku secara tiba-tiba berlari ke pagar yang mengelilingi kawasan bumbung tersebut.

Aku melihatnya pergi bersama keluarganya. Sisa ketawa masih merekah di bibir mereka. Jiwaku meruntun cemburu. Aku juga ingin begitu. Punyai seseorang yang bahagia dengan kebahagianku. Punyai seseorang yang duka dengan kesedihaku. Seseorang yang dapat aku kongsikan rasa.

Melihat lelaki dewasa itu beredar, membuatkan jiwaku pedih. Aku seolah-olah kehilangan segalanya-galanya. Segalanya-galanya yang semenjak dari awal sememangnnya bukan milik aku. Jiwaku melontar permintaan yang tamak. Aku memandang mereka dengan matlamat yang jelas.

Ya, suatu hari nanti aku pasti akan rampas lelaki dewasa itu dari mereka. Tidak peduli pada kesan yang bakal aku cipta. Kerna mindaku punya satu tujuan. Lelaki dewasa itu harus aku miliki. Aku tak mahu keseorangan. Tidak sekali lagi!

“berbahagialah orang tua. Suatu hari nanti kau milik aku” desis suara kegelapan yang menyelumbungi diriku.

***

“hoi, orang tua” tegur ku.

Hari ini hari pertama aku berdaftar di universiti X ini, begitu juga dengan anak perempuannya. Sebenarnya dari jauh lagi aku perasan akan kehadirannya, tapi sengaja memilih ketika lelaki dewasa itu sendirian baru aku menegurnya.

Semenjak dari hari itu, aku mula mengorak langkah. Sengaja aku menelefonnya setiap hari dan kemudian berhenti menelefonnya untuk beberapa minggu. Itu cara aku membuat hidupnya terganggu tanpa aku.

 Aku juga memastikan bahawa setiap hujung minggu kami akan berjumpa. Apabila cuti semester bermula, ada sahaja alasan yang aku berikan kepada lelaki dewasa itu untuk bercuti bersama denganku. Itu pula cara aku untuk kurangkan masanya bersama keluarga. Membawa hubungan lelaki dewasa itu lebih jauh dari keluarganya.

Perkara ini berulang sehinggalah aku hampir tamat belajar. Dan kemuncaknya apabila aku dengan sengaja menelefonnya pada waktu malam meminta dia datang ke satu tempat. Dia yang seperti biasa tidak banyak bertanya pantas datang ke tempat yang diberitahu.

Aku duduk di birai katil sambil menunggu lelaki dewasa itu datang. Kedengaran seseorang membuka pintu bilik hotel yang sengaja aku tempah untuk malam itu. Muncul lelaki dewasa itu dengan nafas yang tercungap-cungap. Aku dapat agak bahawa dia berlari ke sini.

Pandanganku ku tunduk. Seolah-olah aku punyai masalah yang tak dapat diungkap. Lelaki dewasa itu kemudiannya melabuhkan kedua belah lututnya dihadapanku. Diam dan tidak berkata apa-apa sambil memandang ke arahku.

Aku kemudiannya memeluknya secara tiba-tiba. Berpura-pura mengalirkan air mata. Lelaki dewasa itu kemudiannya membalas pelukkan ku. Dia keliru dan aku. Aku tersenyum jahat. Perlahan-lahan ku bawa bibirku ke bibirnya. Kami bercium buat seketika sebelum dia menolak kasar bahuku. Aku terkejut sedikit walau hakikatnya aku dah bersedia untuk itu.

Lelaki dewasa itu pantas bangun untuk beredar dari situ sebelum kakinya terhenti untuk mendengar bicaraku.

“kenapa? Kenapa semua orang nak tinggalkan aku? Kenapa semua orang benci aku?” soalku dengan linangan air mata.

“bukan semua orang bencikan iqmal. Akan ada nanti seseorang yang tak akan tinggalkan iqmal” bicara lelaki dewasa itu.

“bila nanti tu? Setahun? Dua tahun? Sampai bila aku perlu tunggu?” soalku lagi

“iqmal perlu banyak bersabar” bicara lelaki dewasa itu lagi.

“bersabar?” soalku sambil tergelak kecil

“kenapa kau, orang tua tak boleh bersabar dengan aku?!” soalku marah

Lelaki dewasa itu kemudiannya berjalan menghampiriku semula. Memandangku yang sedang terbaring sambil menutup wajahku dengan kedua belah tangan.

“jadi iqmal mahu apa?” soal lelaki dewasa itu pula

Aku bangun lalu memeluknya erat.

“tidur bersama aku. Atleast untuk sekali ini sahaja. Sebagai bukti bahawa kau, orang tua tak akan tinggalkan aku. Tak akan biarkan aku sendirian seperti ibu bapa ku” rayu ku di dalam pelukkannya.

“tapi iqmal…” bicara lelaki dewasa itu tanpa membalas pelukkanku

“kenapa? Sebab aku lelaki. Aku tak boleh layan kau macam perempuan layan kau?” soalku 
memandang wajahnya tepat ke dalam berbola matanya.

“tak cuma..”bicara lelaki dewasa itu terputus apabila aku menciumnya

“jangan tinggalkan aku. Aku tak ada sesiapa selain kau, orang tua” pintaku.

Dengan reaksi penuh rasa bersalah, lelaki dewasa itu membawa tubuhku ke katil. Malam itu menjadi saksi buat pertama kali kami bersama. Suara kegelapan aku menyuarakan rasa ghairah. Pertama kali aku dan lelaki dewasa itu berhubung secara fizikal. Akhirnya, air mataku mengalir kebahagiaan.

Untuk hari-hari seterusnya, aku tak melepaskan lelaki dewasa itu begitu sahaja. Ya, malam itu malam pertama kami tapi bukan malam terakhir kerana untuk hal-hal yang seterusnya, aku membolak-balikkan perasaannya agar kami tidur bersama lagi. Bukan sekali, bukan 2 kali tapi entah ke berapa kali. Aku memastikan bahawa dia ketagih dengan tubuhku.

Hal ini berterusan sehinggalah pada kisah aku dipertemukan dengan anak perempuan lelaki dewasa itu.

Selepas bersama dengan lelaki dewasa itu pada malamnya, dia kemudiannya meminta diri untuk pulang ke rumahnya pada siangnya. Aku menghantarnya ke muka pintu. Kami berkucupan sebelum dia beredar dari situ.

Tidak lama kemudian, seseorang mengetuk pintu rumahku. Aku membukanya tanpa rasa curiga. Kelihatan anak perempuan lelaki dewasa itu berdiri di hadapan rumahku. Matanya ku lihat merah dengan kesan tangis. Entah berapa lama dia menangis, aku pun tak dapat nak menganggarkannya kerana sebaik sahaja dia melihat wajahku. Pantas sahaja satu tumbukan tepat mengenai mukaku. Aku jatuh terduduk sambil mengeran kesakitan.

“kau dah kenapa,gila?” soalku marah

Dia mencampak beberapa keping gambar tepat ke wajahku. Kelihatan gambar-gambar tersebut terdapat aku dan lelaki dewasa itu sedang berjalan bersama. Salah satu gambar tersebut menampakkan keadaan dimana kami berkucupan di dalam kereta. Ok, yang itu gempak.

“so?” soalku tergelak.

Well, aku sebenarnya agak takut sekiranya gambar ini tersebar. Bukan kerana persepsi orang ramai terhadap hubungan kami tapi kerana aku yakin lelaki dewasa itu pasti akan pergi dalam hidup aku.

Perempuan itu kemudiannya duduk di atas badanku menyebabkan aku rasa senak. Kolar bajuku di genggam erat lalu ditarik menghampirinya. Aku menutup mataku sebagai persediaan sekiranya dia hendak menumbuk mukaku untuk kali ke-2.

“kau, kahwin dengan aku” bicara perempuan itu membuatkan mataku terbuka luas. Aku terkejut.

“kahwin dengan kau?” soalku tergelak.

Permintaan yang bagi aku sangat pelik.

“Ya, kahwin dengan aku. Itu adalah balas dendam yang terbaik untuk korang” marah perempuan itu.

“aku tak paham” ujarku keliru.

“ya, balas dendam. Supaya kau. Kau yang perampas kebahagian orang lain ni boleh belajar untuk melihat tanpa menyentuh. Mencintai tanpa memiliki. Aku akan pastikan kau merasai sakitnya dengan hanya melihat” bicaranya penuh marah.

Perempuan itu kemudiannya menyambung lagi, “dan aku akan pastikan ayah aku akan rasa bersalah sepanjang hidupnya. Melihat anaknya bersama dengan lelaki perampas macam kau ni”

“aku akan pastikan korang rasa apa yang aku rasa sehingga korang mati” bicara perempuan itu dengan amarah yang tak tertahan lalu melepaskan kolar bajuku.

Dia kemudiannya bangun untuk beredar dari situ sebelum langkahnya terhenti.

“kalau aku tak setuju” bicaraku sengaja memprovoknya.

“aku akan pastikan hidup kau sehancur-hancurnya.” Bicara perempuan itu lalu berlalu keluar dari rumahku.

Aku tergelak kecil.

“apa kau ingat dengan mengahwini kau akan membuatkan aku berhenti dari lakukan apa yang aku sedang lakukan. Kau silap. Itu satu peluang untuk aku” desis suara kegelapanku.

Aku kemudiannya ketawa seperti orang gila. Seolah-olah pengembala yang menjumpai air di padang pasir.

###

Ya, itulah apa yang aku fikirkan ketika itu. Satu peluang sehinggakan aku pengsan di atas bumbung setelah mengetahui sebuah hakikat. Hakikat yang menghentam aku keseluruhannya.

Perlahan-lahan aku membuka mataku, sinar cahaya dari lampu kalimantan menusuk memasuki mataku membuatkan aku silau untuk seketika. Aku memerhati sekeliling untuk memastikan dimana aku berada.

Setelah memerhatikan keadaan sekeliling, tahulah aku bahawa aku berada di wad pesakit.  Seseorang berada di kerusi sebelah katil ku, lelaki dewasa itu memandangku dengan cemas.

“iqmal macam mana, ok k?” soal lelaki dewasa itu

Aku cuba membangunkan diriku, bersandar pada palang katil beralaskan batal. Lelaki dewasa itu membantuku.

Aku memandang ke bawah. Lama kami berdiam. Peristiwa beberapa jam yang lepas masih memberi kesan kepada kami. Aku dan lelaki dewasa itu sedang berasmara di rumah aku. Atau lebih tepat lagi rumah aku dan anak perempuannya memandangkan kami dah 3 tahun kahwin.

Hakikatnya kami dah lama buat projek yang sama walaupun setelah aku menikahi anak perempuannya. Lelaki dewasa tersebut pada asalnya menolak namun kerana layanan aku kepadanya membuatkan dia cair dengan tubuhku.

Kami bersama entah ke berapa kali semenjak aku dan anak perempuannya disatukan. Kami pandai merancang peluang. Tidak pernah hubungan kami disyaki oleh sesiapa sehinggalah pada hari ini. 

Pada waktu petang ketika aku mahu keluar dari bilikku untuk membasahkan tekak yang kekeringan.
Aku terperanjat, begitu juga lelaki dewasa itu. Anak perempuannya berdiri terpacak di hadapan bilik. Mukanya penuh dengan reaksi marah.

“tak guna” marah perempuan itu sambil tangannya di angkat untuk menumbukku.

Aku pantas menahan.

“What? What?!” marahku semula.

“kau yang nak sangat kahwin dengan aku kan? Kau yang nak sangat balas dendam kan? Kenapa? Sekarang kau rasa menyesal sebab aku gunakan peluang ni untuk mengintimkan hubungan kitaorang”soalku bertubi-tubi kepada perempuan itu.

Perempuan itu terduduk manakala lelaki dewasa itu walaupun aku tak melihat wajahnya tapi aku tahu bertapa terkejutnya dia. Lebih-lebih lagi mengetahui bahawa anaknya telah lama tahu tentang hubungan kami. Dan lebih membuatnya pedih apabila anaknya sanggup berkahwin dengan aku walaupun mengetahui perkara sebenar. Lelaki dewasa itu terpaku. Tidak mampu berkata apa-apa.

Hanya aku yang mengawal keadaan kerana ini semua apa yang aku inginkan. Aku tak mahu keseorangan lagi. Tidak apabila kedua ibu bapaku telahpun melepaskan aku semenjak aku habis sekolah.

“balas dendam?” bicara perempuan itu lalu tergelak kecil.

“itu jer ke yang awak rasa apa yang saya buat selama ini adalah untuk balas dendam? Pernah tak awak terfikir kenapa saya sanggup pertaruhkan kehidupan saya semata-mata hanya untuk balas dendam?” soal perempuan itu.

Pandangannya masih kebawah. Menunduk sambil tangannya digenggam. Seolah-olah cuba untuk tak berkata sesuatu yang sepatutnya dia perkatakan dah lama dulu. Menahan agar tiada sesiapa yang terluka. Mungkin dah tiba masanya untuk aku tahu isi hatinya. Merungkai persoalan yang bermain di mindaku semenjak aku menikahinya lalu sekali lagi aku mencabar kesabarannya.

“sebab kau bodoh” jawapku kasar.

Sengaja aku tidak berlaku lembut dengannya. Kali ini aku ingin membiarkan dia meluahkan segala-galanya. Segala-gala perkara yang aku tak pernah paham semenjak dia memilih aku menjadi suaminya. Untuk apa?

Dia tergelak kecil sebelum menjawab, “ya, sebab aku bodoh”.

“bodoh untuk menanggung kesilapan korang. Aku terlalu sayangkan ayah aku. Dia seorang ayah yang baik sebelum jumpa kau. Tapi semenjak dia jumpa kau, hubungan ayah dan ibu retak. Hampir setiap hari bergaduh. Pada awalnya aku tak paham kenapa mereka bergaduh sehinggalah aku lihat sendiri bagaimana ayahku gembira apabila melihat kau ketika result SPM dulu. Wajah kegembiraan yang tak pernah lagi terpancar untuk kami sekeluarga. Tahniah, kau berjaya merampasnya dari kami” 

“tapi ketika itu aku masih tak paham sehinggalah satu hari ditakdirkan aku tersempak dengan korang. Itulah waktu aku tangkap gambar-gambar yang aku pernah lemparkan kat kau. Pada mulanya aku ingin mengugut hubungan korang supaya korang berhenti tapi aku ubah fikiran…”

“ayah aku walaupun seorang ayah yang baik tapi dia tak terlepas dari kesilapan. Dan kesilapannya adalah bertemu kau. Aku yakin jauh di sudut hatinya, jiwanya penuh penyesalan atas dosa-dosa yang dia lakukan. Buktinya hampir setiap malam dia akan bangun dan menangis di tikar sejadah tapi aku tahu, sekuat manapun dia cuba. Dia tak akan boleh tinggalkan kau sebab…”

“kau tahu? Semenjak ayahku jumpa kau, dia sering ceritakan pasal kau dekat aku. Sebabnya mudah. Kita sekelas. Dia sering menyuruh aku berborak-borak dengan kau kerana katanya kau seorang yang sunyi dan tidak punya sesuatu yang aku miliki. Mula-mula aku tak paham tapi lama-lama aku mulai tahu keadaan keluarga kau.”

“dan itulah kebodohan aku yang kedua. Memisahkan kau dengan ayah aku akan membawa kau ke ambang kesunyian yang amat. Aku tahu tiada siapa mahu ditinggalkan sendirian di dunia ini. Jadi aku memilih untuk berkahwin dengan kau dengan harapan kau faham bahawa kau tidak keseorangan. Menanggung kesilapan kau agar kau boleh memahami bahawa dunia tidak terlalu kejam untuk kau. Kalaulah kau boleh memahami tetapi aku silap… “

“balas dendam. Ya, balas dendam ini menjadikan luka antara kita semua semakin parah. Betul kata kau, aku seorang yang bodoh”

Aku terpaku, tidak mampu berbuat apa-apa. Sukar untuk aku menghadam semua yang berlaku ini. Semua perkara yang aku buat adalah semata-mata untuk memiliki sesuatu yang aku tak boleh miliki. Aku merasakan dunia ini terlalu kejam kerana hanya membiarkan mereka yang terpilih merasai nikmat yang tak pernah dapat aku capai. Lalu aku merosakkan kebahagian seseorang. Menghancurkan mereka sehancurnya.

Aku kira perbuatanku tak salah. Bukankah semua orang berhak untuk berusaha memiliki sesuatu yang mereka inginkan. Lalu aku mulai lupa, ada perkara yang tak mungkin aku perolehi walau aku berusaha kuat ke arahnya. Ya, perempuan di depanku ini faham pada saat fikiran ku masih budak-budak. Lalu dia memilih untuk menanggung semua kesilapanku. Kesilapan ayahnya.

Tanpa arah tujuan, aku berjalan keluar dari rumah tersebut. Jujur, aku tak sanggup berhadapan dengan kesilapanku sendiri. Tanpa aku sedar, aku telahpun disini. Di wad pesakit.

“aku.. aku minta maaf” bicaraku memulakan perbualan.

“tak..”bicara lelaki dewasa itu sedikit terperanjat.

“aku minta maaf dan aku juga nak minta izin untuk bawa dia pergi. Kalau dia masih sudi. Aku tak tahu berapa lama mungkin setahun, mungkin 5 tahun, mungkin bertahun-tahun. Aku tak boleh janji. Selagi mana aku tak bersedia, aku tak akan kembali” bicaraku

Lelaki dewasa itu sekadar mengangguk. Merestui tindakanku. Mungkin lelaki dewasa itu faham bahawa aku perlukan waktu. Lelaki dewasa itu kemudiannya keluar lalu masuk anak perempuannya.

Dia memandangku tanpa emosi lalu duduk di tempat lelaki dewasa tadi.

“awak. Saya minta maaf” bicaraku sambil mencapai tangannya.

“saya akan pergi jauh dari sini. Saya tak tahu berapa lama. Mungkin bertahun-tahun. Dan untuk itu, saya perlukan awak. Sekiranya awak sudi. Masih kuat untuk bersama saya. Saya mahu bawa awak pergi. Agar kita nanti boleh sama-sama kembali semula ke sini” bicaraku lalu mencium tangannya.

Kelihatan air matanya mengalir dari pelupuk matanya. Membasahi wajahnya. Dia tersenyum ke arahku. Lalu mengangguk tanda setuju.

Aku pantas memeluknya lalu tanpa ku paksa, air mataku mengalir membasahi bajunya.

Dia perempuan yang kuat. Sanggup menanggung kesilapan kami. Melihat realiti dengan rasa simpati. Memahami tanpa perlu dipaksa. Lalu memilih untuk tetap bersama aku. Kerna dia juga merasai. Memahami. Kesilapan-kesilapan aku dan ayahnya.

“terima kasih. Terima kasih kerna menjadi kuat. Menanggung segala kesilapan kami.”






AMARAN: Karya asal diukir oleh penulis Batu Jalanan. 

2 comments:

  1. sedih plak baca... hmmmm x suka ada rasa sunyi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ala,shin..jgn sedih2.. *nah tisu..hehehe
      apepn shin..biasalh sunyi tu..smua org akn mengalami rasa sunyi..cuma kena kawal n kmbali kpd tuhan semula.. Dia yg memegang hati kita smua~

      Delete