Wednesday 27 April 2016

Cerpen 06: Masih Sayang

Diukir pada: 23/12/2015
Diukir oleh: Batu Jalanan

Terlantar dalam kekusutan umpama tiada harapan
Terlalu banyak kesilapan terlanjur kulakukan
Ku tahu aku selalu terleka
Ku tahu ku tak sempurna lima

Aku berlari sehabis tenagaku. Berlari di celah-celah orang ramai. Perempuan atau lelaki. Dewasa atau kanak-kanak semuanya aku langgar. Tidak lagi peduli pada suara-suara yang menjerit pekik memarahi tindakan aku itu. Apa yang penting sekarang ialah aku harus berlari jauh dari mereka-mereka yang mengejar ku.

Aku pantas memasuki lorong sempit sebaik sahaja pandangan mataku terlihat tempat itu. Lalu bersembunyi disebalik tong sampah hijau yang terdapat di situ. Mereka-mereka yang mengejar aku masih bebas berkeliaran. Mencari-cari orang macam aku.

Bunyi siren kereta polis berada di mana-mana sahaja. Baru sebentar tadi, 2 buah kereta polis melintasi bangunan ini. Kawasan ini seakan-akan telah menjadi satu pesta keramaian dengan bunyi siren polis dimana-mana.  Aku semakin ketakutan. Kali ini mereka benar-benar ingin menangkap orang seperti aku. Sungguhkah kami bersalah?

Debaran jantungku semakin kencang terasa. Nafasku masih rancak turun naik. Mataku ligat memandang sekeliling. Memerhati sekiranya ada kelibat polis di sekelilingku.

Seseorang tiba-tiba sahaja berlari melepasi aku. Beberapa polis mengejarnya dari belakang. Sebaik sahaja polis yang paling hampir dengannya berjaya mencengkam kolar bajunya. Dia pantas dibaringkan. Tangannya digari ke belakang.

Mata kami bertentangan  buat seketika. Aku berundur perlahan-lahan. Memastikan tiada bunyi yang terhasil dari derapan kakiku. Sedang aku berpaling untuk keluar dari situ, sebuah kereta polis berhenti tepat di hadapanku.

Seseorang keluar darinya dengan senjata di tangan lalu mengacukannya ke arah aku.

“berhenti! Jangan bergerak! Angkat tangan atas kepala” arahnya.

Aku tidak mampu berbuat apa-apa. Tangan aku, ku angkat. Kaki ku mula lemah. Aku berlutut di situ. Aku seolah-olah tidak mampu lagi berfikir cara untuk melarikan diri dari sini. Satu persatu kesalahan aku yang lepas mula terbayang di mindaku. Aku memandang ke atas. Melihat langit yang mula dibasahi hujan.

“Apakah Kau sedang melaksanakan hukuman Kau terhadap kami?” desis hatiku.

###

Timbul rasa insaf
Tersedar dari godaan dunia

Aku kini di sini. Disebalik dinding bergerigi ini. Bersama-sama dengan mereka yang mempunyai kesalahan sepertiku. Aku tidak menyangka bahawa mereka-mereka seperti aku telah terlalu ramai bilangannya. Lihat saja di lokap ini. Langsung tiada ruang untuk aku membaringkan diri.

Aku memerhatikan rakan-rakan selokapku. Ada yang berumur dan ada yang muda. Ada yang berkerjaya dan ada pekerja biasa. Dari mereka yang berpangkat tinggi hingga ke pelajar-pelajar sekolah. Semuanya dikurung di satu tempat atas satu kesalahan yang sama.

Aku mengurung diriku di satu sudut. Duduk sambil memeluk diriku. Aku terlalu takut. Dan aku juga dapat merasakan mereka-mereka yang senasib denganku juga begitu. Untuk kesalahan seperti kami, aku sangat pasti hanya satu hukuman saja yang layak kami terima.  Gantung sampai mati.

Siaran berita yang terpapar di kaca tv milik balai polis ini mula menayangkan berita tentang tangkapan dan serbuan secara besar-besaran di seluruh negeri termasuk Sabah dan Sarawak. Kelihatan negara seperti kucar-kacir dengan pemberontakkan dari sekumpulan kecil di hampir semua tempat.

Sebuah kain rentang dengan perkataan ‘LGBT Hak Kami’ tidak lagi memberi makna kepada penguatkuasa. Yang haram tetap haram. Yang dosa tetap dosa. Mereka telah memilih untuk berlaku tegas dengan orang seperti kami. Tiada lagi belas kasihan atau peluang kedua. Semuanya adalah untuk memastikan bahawa bala bencana yang menimpa kaum nabi Luth tidak berulang kembali.

Aku kemudiannya mengalihkan semula pandanganku di setiap ruangan lokap. Wajah-wajah ketakutan dan marah terpancar di setiap dari kami. Pandangan aku kemudiannya terhenti pada sesusuk tubuh yang sangat aku kenali. Dia sedang berdiri sambil memeluk tubuh di ruangan sel sebelah.

Pandangan kami bersatu membuatkan aku mengimbas kembali peristiwa beberapa jam yang lalu di mana aku dan dia sedang berasmara sebelum kami di serbu oleh pihak berkuasa. Aku yang panik dengan keadaan tersebut pantas menolak beberapa orang yang menghalang laluanku lalu berlari keluar dari bilik hotel itu.

Tanpa aku jangka, beberapa orang polis telah siap siaga di luar hotel tempat aku menginap. Aku berjaya melarikan diri dari mereka sehinggalah kepada kisah aku yang membawa aku ke sini.

Aku kemudiannya membawa pandanganku lari darinya. Menunduk lalu memeluk diriku lebih erat sebelum beberapa orang polis mula masuk ke balai polis. Seorang pemuda yang aku kira sebaya dengan umurku bangun lalu berjalan rapat ke arah gerigi. Menendang lalu menumbuk palang besi itu.
 
“lepaskan aku. Aku tak bersalah!” jerit pemuda itu.

“Encik X. Kami telah lama memerhatikan perilaku encik sejak 10 tahun yang lepas. Beberapa amaran telah dikeluarkan yang meminta encik berhenti daripada melakukan kegiatan yang terlarang itu. Tapi encik tidak menghiraukan malah menganggap amaran kami hanya satu gurauan. Dan hari ini encik masih katakan encik tak bersalah?” bicara seorang pegawai polis yang berhampiran dengan pemuda itu

“tapi tangkapan ini terlalu melampau. Kami tak berpeluang untuk bertaubat atau diberi kesempatan untuk meninggalkan kegiatan kami. Korang semua menangkap kami tanpa sempat kami berbuat apa-apa” bantah pemuda itu pula

“berapa lama lagi yang encik perlukan? 10 tahun tempoh masa yang kami berikan kepada encik untuk berubah tapi sehingga sekarang encik masih tetap dengan cara encik”

“tapi…” bicara pemuda itu terputus. Dia seakan-akan tidak dapat meneruskan percakapannya.

Aku lihat pemuda itu terduduk. Mungkin menyesal dengan apa yang telah terjadi. Aku lihat wajah-wajah mereka yang lain juga tidak mampu berkata apa-apa. Tidak pernah ku jangka, tuhan benar-benar menjalankan hukumannya.

###

Daku mahu kembali ke jalan yang sebenar
Tekad sedaya upaya agar diKau sudi terima

“Bersalah” bicara hakim tegas.

Aku dan beberapa orang yang senasib denganku telah dijatuhkan hukuman bersalah. Dimana kami akan dihukum gantung untuk kesalahan seperti kami. Kesalahan kerana tetap tegar melayan keinginan kami.

Lemah segala tubuh badanku saat mereka-mereka yang ditugaskan untuk mengawasiku membawa aku ke sebuah kenderaan yang membawa orang seperti kami ke sebuah penjara yang bakal menjadi tempat terakhir buat kami semua.

Saat aku berjalan keluar dari mahkamah ini, ku lihat wajah-wajah keluargaku yang diselumbungi perasaan sedih dan malu. Aku menunduk. Tidak sanggup rasanya untuk aku menatap wajah-wajah mereka. Wajah-wajah yang telah menjagaku dengan penuh kasih sayang. Tegarnya aku mengecewakan mereka dengan perasaan ini.

Aku kemudiannya dibawa terus ke penjara. Rumah terakhirku barangkali. Entah apa yang merasukku. Aku menumbuk-numbuk dinding. Menendang semua benda di sekelilingku. Perasaanku berkecamuk. Aku meronta. Melepaskan geram dan marah tapi pada siapa?

Setelah penat dengan tindakan aku sendiri, aku terduduk. Meraung dan menjerit.

“ini semua salah kau!”jerit aku sambil memandang siling penjara ini.

“salah siapa?” soal satu suara.

Aku terperanjat dengan suara yang tiba-tiba sahaja muncul di sel yang setahu aku hanya ada aku seorang sahaja di sini. Aku pantas memandang sekeliling mencari-cari sesusuk tubuh pemilik kepada suara yang baru aku dengari tadi.

“tak payah nak cari-cari aku. Aku cuma bisikan kau saja” bicara suara tersebut.

“apa yang kau nak?” soal aku dengan nada marah

“tak ada apa-apa. Sekadar untuk menyampaikan” bicara suara tersebut itu lagi.

“apa yang kau nak sampaikan?” soal aku menahan marah.

Aku dapat rasakan suara itu seolah-olah cuba mempermainkan aku.

“bergantung pada kehendak kau” jawap suara tersebut itu ringkas

“gila” bicaraku

“kau lah gila” balas suara tersebut

“kau kenapa nak cari gaduh dengan aku” soalku marah

“kau yang tengah cari gaduh dengan aku sekarang”balas suara tersebut lagi.

“dah diam. Boleh jadi gila aku bercakap dengan kau”bicaraku untuk mematikan perbualan antara aku dengan suara tersebut.

“ok” jawab suara tersebut ringkas.

Aku kemudiannya membawa kakiku rapat ke badanku. Memeluk diriku. Termenung sejenak.

“eh,bisikan” panggil aku.

“ya” bicara suara tersebut.

“kenapa Dia hadirkan aku sebuah perasaan yang Dia sendiri laknat?”bicaraku tenang

Bisikan itu tersenyum sebelum menjawap (stop! macam mana aku tahu bisikan itu tersenyum? pelik)

“perasaan yang macam mana? Perasaan yang semulajadi atau rasa-rasa yang kau cipta sendiri” soal suara tersebut.

“rasa.” Aku terdiam.

Aku sendiri keliru. Rasa ini bila masa dia datang? Mustahil sejak aku lahir-lahir aku terus mempunyai naluri menyukai seseorang yang sejantina denganku.

Mereka-mereka yang tidak mengenaliku mengatakan bahawa aku menjadi mangsa keadaan. Tapi mangsa yang macam mana? Mangsa yang orang tuanya memberi kebebasan mutlak atau mangsa yang dipaksa-paksa orang sekeliling?

Tidak! Aku bukan keduanya. Aku yang memilih jalan ini. Jadi salah siapa sebenarnya?

***

Tinggalkan segala yang sudah
Ku di dalam gelisah
Ku mendoakan Kau ampuni segala dosa
Hatiku tidak akan berubah
Dengan yakin ku bersumpah
Aku bersujud agar Kau ampuni diriku
Ampuniku

Beberapa kali aku cuba mengangkat takbir,namun tidak berjaya juga. Seakan-akan ada rasa yang menghalang. Seolah-olah ada perkara yang menyekat diriku dari memulakan solatku.  Sekali lagi, aku memaksa mengangkat takbir namun tetap juga tidak berjaya. Lalu aku merebahkan tubuhku, melutut di tikar sejadah.

“kau mahu tahu kenapa kali ini,pada hari ini kau tidak boleh langsung mengangkat takbir? Sedangkan selama ini dengan mudah malah tidak perlu dipaksa-paksa dan kau boleh habiskan solat kau dengan sangat mudah dalam sekelip mata” soal bisikan itu.

“kerana Allah mulai benci pendosa seperti aku. Dia menarik nikmat solat dari aku” tekaku yang bersangka buruk terhadap tuhan.

“Salah. Kau silap. Kau tak sedar bukan pada hari ini kau telah menghadirkan Allah dalam solat kau. Untuk pertama kali, kau dapat merasakan bahawa solat kau,ibadah kau hanya untuk-Nya. Dan untuk itu, diri kau mulai sedar bahawa kau tak mampu mempersembahkan diri kau yang ini kepada Allah.”bicara bisikan itu ringkas tapi cukup menghiris perasaanku.

Aku terkesima. Air mataku mengalir. Layakkah pendosa seperti aku mempersembahkan dirinya dihadapan Allah?

***

Aku hanyalah manusia biasa
Yang terkandas di perjalanan
Ingin pulang ke pangkuan

Badanku secara tiba-tiba ditolak kasar ke dinding. Aku mengadu sakit. Namun, mereka-mereka yang mengelilingiku langsung tidak peduli. Salah seorang dari mereka menarik kasar baju aku lalu mengoyakkannya. Aku cuba menghalang tindakan lelaki tersebut.

“Pergi! Aku dah tak buat benda ni lagi” marahku

Lelaki tersebut yang marah dengan tindakan aku pantas mencengkam leherku, “Hoi, kau ingat ada orang peduli ke kau nak berubah atau tak.” bicara lelaki tersebut.

“Wey, tuhan pun dah tak nak dengan orang macam kau. Kau tahu tak? Pengotor macam kau ni, manusia buat jadi pemuas nafsu je. Tuhan pun dah tak peduli pasal kau. Kalau dia peduli, tentu dia tak akan hantar kau ke sini.” bicara lelaki tersebut lalu mencium dan menggigit leherku.

Aku kaku. Kata-katanya membunuh aku dari dalam.  

Benarkah tiada lagi yang peduli? Benarkah pengakhiran hidup aku akan terus-terusan begini? Benarkah tuhan tidak lagi peduli pada pendosa seperti aku?” desis hatiku.

“Kau rasa?” soal bisikan

Air mataku mengalir perlahan, “tuhan masih sayang”.

Sambil tersenyum, bisikan itu berkata “aku rasa kau dah tahu jawapan untuk persoalan-persoalan kau tadi”.

“Hoi” jerit warden yang ketika itu melalui jalan ini.

Bertempiaran mereka-mereka yang mengelilingku tadi berlari melarikan diri. Meninggalkan aku yang berlutut di situ. Aku mendongak,memandang ke atas.

“Kau sentiasa ada, bukan? Di sisi aku selama ini? Memerhati dan mengawasi aku..” bicaraku perlahan.

***

Inginku mengubahkan cara menjadi insan lebih setia
Merintih dengan air mata menyerah jiwa raga

Aku berjalan ke ruang pertemuan sambil di kawal rapi oleh warden penjara. Baru sebentar tadi, ketika aku sedang membaca buku, seorang warden memanggil aku bahawa ada seseorang dari kalangan saudaraku sendiri ingin berjumpa denganku.

Aku yang tanpa banyak soal sekadar mengikut langkah warden penjara membawaku ke ruangan ini. Kelihatan adik perempuanku sedang setia menunggu ketibaanku dengan mata yang merah. Aku kira dia sedang menangis sebentar tadi. Gagang telefon ku angkat, begitu juga dengan adik perempuanku.

“Assalamualaikum,abang”bicara adik ku memulakan bicara sambil menahan tangisnya.

Aku menjawab salam, “ada apa jumpa abang di sini?” soalku keliru.

“Mak,abang. Mak” bicara adik ku tidak dapat meneruskan percakapannya. Air matanya terus-terusan mengalir.

“Kenapa dengan mak?” soalku mulai risau

“Mak sakit abang. Sakit tenat. Sekarang mak kat ICU. Doktor kata mak tak ada harapan untuk sembuh” bicara adikku tersekat-sekat.

Aku terkesima. Bicaraku mati. Ujian ini terlalu berat untuk ku. Terasa seluruh tubuh ku tidak lagi punya sebarang tenaga. Tanpa aku sedar. Aku telahpun pengsan di situ. Keadaan sedikit kecoh dengan tangisan dan jeritan adik ku memanggil-manggil namaku. Aku terus di papah ke ruang penjara ku lalu dibaringkan. Seorang doktor telah ditugaskan untuk memeriksa kesihatanku.

“kenapa? Kenapa tuhan menghukum mak aku sedangkan aku yang melakukan semua kemungkaran ini. Kenapa mak aku yang perlu menanggung semua dosa aku?” soalku yang tidak mampu menerima kenyataan sebentar tadi.

“Kau perlu tahu. Kekadang tuhan tidak menghukum engkau dengan memberi kesakitan dan musibah kepada diri kau. Kerana Dia tahu, semua itu tidak akan memberi kesan sekiranya engkau sendiri yang mengalami. Lalu dia beri ujian kepada orang yang kau sayang supaya dengannya kau akan sedar. Kembali kepada pencipta kita. Menyedari bahawa kita tak punya apa-apa. Tiada apa-apa milik kita. Kita hanya hamba yang lemah yang tidak mampu nak mempertahankan orang yang kita sayang sekalipun. “bicara bisikan itu.

Beberapa hari selepas itu, adikku datang kembali. Memberitahu bahawa mak kami telah kembali ke rahmatullah. Kali ini aku sedikit tenang. Cuba-cuba menerima hakikat walau jiwa masih terasa sakit. Aku belajar menerima cara tuhan memanggil hamba-Nya apabila Dia rindu.

***
Apabila sudah tiba masanya nyawaku tiada di dunia
Ambillahku dekat pada-Mu
Itu saja pintaku

Saat tubuhku dibawa ke laluan hijau. Jalan-jalan terakhir untuk mereka-mereka yang dijatuhkan hukuman sepertiku. Kaki ku tidak lagi terdaya untuk melangkah. Mereka-mereka yang berada di kiri dan kananku menampung badanku. Membantu aku berjalan ke tempat tali gantung.

Walaupun pandanganku gelap ditutupi kain hitam, aku sedar aku tidak ke arah lain. Hanya ada satu laluan sahaja. Laluan kematian. Mereka berkata bahawa aku beruntung kerana aku tahu bila aku akan mati tapi tidak sedarkah mereka. Mengetahui saat bila kematian sendiri itu saja sudah cukup menakutkan sehingga engkau tidak lagi mahu tahu apa itu nikmat hidup.

Geseran kasar yang mula mencengkam kuat leher ku membuatkan satu badan aku menggeletar dengan sendirinya.

 “Tuhan tak adil!” bentak ku.

Kau tahu? Telah terlalu lama. Telah lama aku merintih. Merayu kepadanya untuk di hapuskan perasaan ini. Telah terlalu banyak air mata ku mengalir. Mempersoalkan sebuah perasaan yang dia sendiri laknat.

Tapi kenapa baru sekarang Dia menghukum aku? Ketika nyawaku tidak lagi menjadi milikku. Kenapa selama ini Dia biarkan saja aku terus terleka dengan semua nikmat yang diberikannya?

Bisikan itu diam sebentar sebelum menyambung.

“Kerana selama ini Dia hanya mahu menguji engkau. Berteka-teki selama mana engkau akan sedar dan kembali padaNya sebelum Dia menjatuhkan hukuman terhadap engkau. Cuma sekarang baru Dia menunjukkan kasihnya”

“kasih?!” aku menyoal marah

“apa maksud kau? Aku kini di tali gantung. Bila-bila masa saja tempat aku bertapak ini akan terbuka. Dan aku akan mati buat selama-lamanya. Itu yang kau namakan kasih?!”marahku yang amat.

Aku kemudiannya diam buat seketika. Menenteramkan perasaanku. Mengembalikan kewarasanku. Terketar-ketar suaraku menyambung.

“jika benar hari ini Allah sayangkan aku, apa buktinya?” soalku sebak

“cerita kau.”ringkas bisikan itu menjawab.

Aku keliru.

“Dia telah memilih di antara hamba yang sedang mencari-Nya untuk membaca cerita kau.” sambung suara itu lagi

“apa maksud kau? Aku tak faham” soalku keliru

“tidak kira pada saat engkau terfikir untuk melakukan dosa lalu kau terbaca cerita kau,atau saat kau sedang melakukan dosa lalu kau membaca cerita kau atau pada saat kau telah melakukan dosa lalu kau membaca cerita kau. Tidak kira saat-saat yang mana sekalipun,selagi kau tergerak hati untuk membaca cerita kau. Maka saat itu Allah sedang menunjukkan kasihnya. Cuma ketika itu segalanya atas diri kau bagaimana kau mahu membalas kasih dan sayang-Nya”

Badanku terenjut-renjut menahan tangis. Mungkin orang yang akan membuka tapak tempatku berdiri ini menyangka bahawa aku menangis kerana takut. Namun, hanya aku saja yang mengetahui perasaan yang aku rasai ketika ini.

 “jadi ku pinta. Jangan sia-siakan peluang ini sekali lagi” bicara bisikan itu buat terakhir kalinya.

Sebaik sahaja suara itu habis bicara. Papan tempat aku berpijak terbuka. Aku jatuh ke dalam lubang yang sangat dalam. Pelik. Aku tidak merasai sakit di leherku namun aku terus terjatuh ke dalamnya. Seolah-olah aku sedang terjun dari bangunan yang sangat tinggi yang kiri dan kananku hanya gelap-gelita.

Kelihatan cahaya kecil mula muncul dari bawah, semakin lama semakin menyilaukan. Aku terus jatuh ke dalam cahaya tersebut.

Aku terbangun dari tidurku apabila azan subuh mula kedengaran. Badanku berpeluh. Jantungku berdengup kencang. Laungan azan subuh yang kedengaran sayup-sayup dari masjid tidak jauh dari perumahanku terasa sayu dan mendamaikan. Jiwaku menjadi tenang. Tanpa ku paksa, air mataku mengalir sendiri. Membasahi wajahku yang kusam.

Jujur. Aku masih keliru dengan apa yang terjadi. Namun, jiwa ku seperti dilontar ketenangan. Aku seolah-olah di pujuk dengan satu rasa.

Perlahan aku melangkah ke bilik air. Mengambil wuduk yang telah lama tidak membasahi tubuh badanku. Tanganku, aku angkat. Takbir membesarkan Yang Maha Esa aku laungkan. Telah sekian lama aku meninggalkan solat. Dan hari ini aku memulakannya semula.

Dulu aku menyangka, pendosa seperti aku tidak layak untuk mendirikan solat. Dulu aku menyangka, pendosa seperti aku pasti sahaja tuhan tidak mahu berjumpa dengannya. Rupanya aku silap. Tuhan masih sayang.

Selama ini aku cuma merajuk. Merajuk dengan tuhan. Merajuk dengan setiap ujian-ujianNya. Aku menyangka, Allah tidak sayangkan aku. Rupanya aku salah.

Kerana kasih. Dia memanggil aku. Kerana sayang. Dia memberikan aku sebuah cerita mengenai diriku sendiri. Semuanya untuk menjadikan aku hamba yang hebat. Bukan hamba yang bebas dari dosa tapi hamba yang tidak mudah menyerah dan terus berjuang melawan dosanya.

Sekali lagi takbir ku angkat, membesarkan keEsaan tuhanku. Air mata ku telah banyak mengalir sedari tadi.

“Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang”

Bacaan yang sangat ringkas tapi besar maknanya terhadap diriku.


Terima kasih Allah. Terima kasih kerana masih sayang.


Amaran: Karya asal diukir oleh penulis Batu Jalanan


Catatan: Ada kawan suggestkan aq publishkan cerpen2 aku sebab ia boleh membantu mereka-mereka yang mencari. Cadangan yang dah lama aq fikirkan tapi ada 2 masalah;-
1. Siapa aku yang sebenar akan terdedah. 
2, Aku risau sekiranya cerpen2 aku menyentuh hal yang sensitive lalu membuat ada hati yang semakin keras. Kerna apabila seseorang bercakap seolah-olah dia tahu apa yang kau rasa sedangkan tidak pernah sekalipun dia berada di tempat kau untuk merasai apa yang kau rasa sudah cukup menyakitkan. Ya, aku tahu rasa sakit itu kerna aq juga pernah berada pada fasa itu.
So, biar saja cerpen ini di sini. Well, atleast sehingga tempoh masa yang tuhan takdirkan.

5 comments:

  1. Best Sangat bacer....teruskan berkarya Izz...eventhough Izz tak nak terbitkan cerpen-cerpen Izz...it's still ada appreciation from ur readers..dalam blog nie....especially Amir nie...huhuhu...;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. One more thing Izz...Amir cadangkan Izz menulis kat www.wattpad.com ....nanti Amir jadik follower Izz k....

      Delete
    2. ok,Amir.. thanks bgthu tntng wattpad..
      akn diusahakan nnti..hehe

      Delete
  2. Best la weyh..serius kau ada bakat menulis..nanti tulis kisah kita pulak k..tetiba..haha
    Keep it up awaaa

    ReplyDelete
  3. kisah kita?? hurm...
    buat kisah si bdk Aries pun best gak..

    ReplyDelete