Wednesday 2 December 2015

Cerpen 03: Jiwa Yang Terpelihara


Diukir pada: 1/12/2015
Diukir oleh: Batu Jalanan


“Arghhhh” aku menjerit sebaik sahaja aku terbangun dari tidurku.

Mana tidaknya. Mimpi basah aku adalah bersama dengan lelaki. Kau rasa?

Aku pantas menyambar telefon yang berada di atas meja belajar yang berdekatan denganku.
Mendail satu nombor yang telah lama aku simpan di dalam senarai panggilan.

Bunyi yang keluar dari panggilan menandakan aku perlu menunggu sebelum penerima disebelah sana mengangkat telefonnya membuatkan aku tertiba terasa panas hati.

Lama terasa oleh aku untuk menunggu bunyi itu berhenti.

“nombor yang anda…” belum sempat suara operator yang telah diprogramkan itu habis aku pantas mematikan panggilan.

Jiwaku panas lalu aku menyambar tuala yang sengaja aku sangkutkan di belakang pintu sambil berjalan ke bilik air. Aku perlu mandi.

Sampai sahaja di sekolah, aku pantas berjumpa dengan kawanku yang juga menjadi punca aku menjadi panas dari sejak aku bangun tidur lagi.

Sebaik sahaja aku ternampak kelibatnya sedang duduk-duduk di kerusi, aku pantas berjalan ke arahnya. Menarik kolar bajunya dan membawa wajahnya dekat dengan aku.

“wey, video apa kau bagi semalam,sial?” marahku dengan suara yang tertahan-tahan.

“well, you know what” bicara kawan aku dengan loghat english pelatnya.

Aish, ni aku bagi sedas memang k.o juga budak ni.

“yang kau nak marah-marah ni dah kenapa?” soal kawan aku pula.

“sebab…” bicaraku terhenti.

Semua orang di dalam kelas sedang memandang ke arah kami.

“Dan itulah permulaan aku mula tahu apa itu dunia PLU. Full stop” bicaraku sambil menamatkan ceritaku.

Semua orang yang asyik mendengar ceritaku mengeluh. Nampak macam suspen rupanya hampeh.

Tiba-tiba satu tangan memukul kepalaku kasar.

“apa ni,abang?” soalku tak puas hati kepada senior yang telah aku anggap macam abangku sendiri.

Namanya Adam (bukan nama sebenar).

“ko jangan nak main-mainlah. Ko ingat dunia PLU ni ko boleh main masuk dan keluar sesuka hati ko?” soal abang dengan wajahnya yang serius sambil menatap wajahku.

“relaxlah abang. Kalau saya main-main tak adalah saya join abang dengan kawan-kawan kat sini” bicaraku pula.

“aku bukannya apa. Mostly mereka yang PLU ni dambakan kasih sayang seorang lelaki. Tapi bila kau masuk terlalu dalam, kau akan mula keliru. Antara cinta dan nafsu pun kau dah tak tahu bezakan. Ketika itu kau tak akan sedar yang kau dah kehilangan sesuatu” bicara abang sambil berjalan menutup tingkap yang terbuka.

“kenapa abang cakap macam tu?” soal aku keliru.

“sebab aku sayangkan ko” bicara abang sambil mengosok-gosok kepalaku.

Aku pantas membetulkan rambutku yang kusut disebabkan tindakan abang. Well,bagi aku penampilan sangat penting. Aku pun nak nampak smart depan rakanku yang PLU.

***

“wey, apa ni?!!” soal abang Adam dengan suara marah yang bagiku agak kuat.

Gugup jantungku.  Aku pantas memandang ke arah abang Adam. Ditangannya terdapat telefon milikku. Tahulah aku yang abang Adam telah membaca mesej di dalam telefonku.

“kenapa apa? Apa yang abang marah-marah sangatkan ni?” soalku hairan.

“kau berwhatassp dengan sapa ni? Sampai nak keluar jumpa bagai. Kau kenal dia pun tak sampai seminggu.” Bicara abang Adam sambil duduk di birai katil aku.

Barangkali bagi menenangkan dirinya sendiri.

“kawan je lah abang. Kenal kat pr. Relaxlah abang. Jumpa untuk borak-borak kosong je” bicaraku sambil membetulkan bajuku.

Abang Adam pantas menarik tanganku. Membawa wajahku ke arahnya. Memaksa aku memberi perhatian kepada apa yang ingin dia sampaikan.

“kau ni masih muda. Umur baru 22 tahun. Kau tak tahu lagi dunia PLU ni sebenarnya macam mana. Kau mungkin rasa seronok. Tak perlu risau-risau macam dunia normal. Tapi kau tahu tak bahaya dia hampir sama dengan dunia normal?” soal abang Adam serius.

“abang ni suka cakap sekerat-sekeratlah. Saya tak faham” soalku memberontak.

“kau tahu tak selain keluar tengok wayang, borak-borak and etc. Apa sebenarnya yang PLU nak?” soal abang Adam lagi.

“saya tahulah yang itu!” soalku marah.

Abang Adam terlalu mengongkong hidup aku.

“so, kau nak serahkan maruah kau macam tu saja?” soal abang Adam sambil menarik daguku memaksa aku mendongak sambil memandangnya.

“apa maruah-maruah ni. Saya bukan perempuanlah” jawapku sambil menepis tangan abang Adam.

Abang Adam tergelak kecil.

“apa kau ingat lelaki tak ada maruah? Eh, muka jambu macam kau mungkin ramai PLU yang rebut nak kau tapi kau perlu ingat, jika kau terlalu banyak menerima, kau akan kehilangan diri kau. Tak ada beza lelaki dan perempuan apabila ianya melibatkan maruah cuma bezanya perempuan boleh mengandung tapi kau tak. Macam mana pun itu bukan alasan kau untuk kau serahkan maruah kau macam “touch n go”.” bicara abang Adam serius.

“ah, abang tak faham saya. Tak faham perasaan saya yang sangat inginkan kasih sayang dari lelaki” bicaraku sayu.

“aku terlalu faham. Sangat faham sebab tu aku tahu. Sebab tu aku nasihatkan kau” bicara abang Adam pula.

“abang bukan saya!” bicaraku memberontak.

Abang Adam memandang wajahku lama sebelum berkata, “ abang pernah berharap. Abang adalah kau. Berada di tempat kau sekarang yang mempunyai seseorang yang akan menegur abang sebelum semuanya terlambat. I always wish I was you”.

“tapi kenapa?” soal aku sebelum abang Adam beredar dari situ.

“ sebab aku HIV positive. Tapi bukan sebab itu yang membuat aku menyesal sehingga sekarang tapi disebabkan apa yang aku dah kehilangan dulu” bicara abang Adam lalu keluar dari bilikku.

Aku terduduk di birai katil. Mengambil telefonku lalu menaipkan sesuatu.

‘sorry, saya tak dapat datang’

Kelihatan blue tick dihujung mesej tersebut. Ada perkataan typing di atasnya. Aku tidak menunggu. Segera mencampak semula telefon tersebut di atas katil lalu berjalan ke tandas.  


***

Beberapa bulan berlalu sejak aku dapat tahu abang Adam ada virus di dalam badan dia. Mula-mula aku terkesan dengan nasihat abang Adam tapi lama-lama perangai gatal aku datang semula.

PLU jambu macam aku mana boleh solo lama-lama. Terasa sunyi(konon).

Aku mula kenal dengan seseorang ini di tempat aku belajar. Dia pun PLU macam aku. Dia kata dia dah lama usha aku. Aku pun on jerlah memandangkan kami belajar di tempat yang sama. Setidak-tidaknya dia bukanlah orang asing yang aku kenal di mana-mana laman PLU. Bagiku tak salah sekiranya aku mahu ada seseorang yang istimewa yang akan menemaniku sepanjang hidupku.

Lalu aku menerimanya, aku kira ini cinta. Itu apa yang aku fikir bahawa itu adalah apa yang aku rasa. Ya, cuma rasa. Rasa yang tak pasti. Rasa yang ya atau tidak. Rasa-rasa biasa itu yang aku tidak sedar bakal menjerumuskan aku ke lembah kebinasaan.

Aku dibawa ke rumahnya. Aku kira aku dah bersedia untuk berikan segala-galanya pada seseorang yang aku rasa dia adalah insan teristimewaku. Masuk sahaja ke rumahnya, aku terperanjat. Ada 2 lagi kawannya sedang berdiri sambil memandang ke arahku.

Entah kenapa badanku menjadi seram sejuk. Seolah-olah aku tahu apa yang bakal berlaku terhadap diriku. Aku masih teruna. Untuk menerima daripada 3 orang lelaki sekaligus. Aku kira itu dah cukup membuatkan aku belajar apa itu maruah dan kecewa.

Badanku mengeletar dengan sendirinya. Aku cuba melarikan diri namun pintu telah dikunci rapat oleh teman lelakiku itu. Aku cuba berfikiran waras dalam keadaan badanku diramas oleh 3 orang lelaki.

Nafasku tersekat-sekat apabila 3 bibir bergilir-gilir menciumku rakus. Aku cuba mencuri nafas untuk bersuara.

“tan…das” bicaraku sukar.

“kenapa?”soal kekasihku itu

“saya nak mandi dulu. Nak wangi-wangi sebelum bersama dengan awak dan rakan-rakan awak” jawapku pantas.

Mereka semua tergelak kecil lalu mula melepaskan aku.

“ok tapi jangan lama-lama. Nanti kami rindu” bicara kekasihku.

Aku pantas memasuki bilik air yang terdapat di ruang bawah rumah mereka.

Tanganku yang mengeletar ku paksa untuk menekan-nekan nombor yang menghubungkan aku dengan abang Adam.

Panggilan bersahut, “abang..abang..tolong saya abang” rayuku sukar.

Terasa tekakku kering. Aku semakin sukar untuk bersuara.

“kau kat mana?” soal abang Adam risau.

“tak tahu. Saya tak tahu, saya kat mana” jawapku.

Fikiran aku terlalu serabut untuk mengingat semula dimana aku berada sekarang.

“kau hantar lokasi kat aku” bicara abang Adam.

Pintu bilik air tiba-tiba diketuk.

“lama lagi ke,sayang?” soal suara dari luar

“sekejap” bicaraku sambil menamatkan talian.

Aku pantas menghantar lokasi ke abang Adam. Berdoa agar abang Adam dapat mencariku dengan pantas. Ya, aku berdoa untuk perkara yang aku tak nak sedangkan dulu inilah yang aku inginkan.

Aku keluar dari bilik air dalam keadaan badan masih basah kerana kekasihku tidak menyediakan tuala untuk aku(tak guna punya kekasih). Baju aku,aku pakai semula menyebabkan baju aku turut basah dengan air yang menitik-nitik dari rambutku.

Aku lihat mereka bertiga sedang menunggu ku di ruang tamu. Narita berwarna merah bercorak kulit kuda belang terbuka luas. Kekasihku membawa aku ke ruang tamu. Sekali lagi bibirku diratah 3 orang sekaligus. Penat aku melayan 3 orang sekaligus. Badanku dibaringkan sebelum pintu rumah tiba-tiba diketuk kasar.

Aku menolak mereka yang berada di atas badanku lalu pantas berlari ke arah pintu. Sebaik sahaja pintu tersebut dibuka, kelihatan abang Adam berdiri tegak sambil memandang ke arahku dalam keadaan marah. Dia menarik tanganku kasar.

“sorry, aku bawa budak tak guna ni balik dulu” bicara abang Adam kepada mereka-mereka yang melihat abang Adam dengan wajah takut.

Sebenarnya aku nak marah dengan ayat ‘budak tak guna’ tapi aku lebih takutkan dengan reaksi abang Adam. Aku hanya mengikuti abang Adam ke keretanya. Sepanjang perjalanan kami hanya mendiamkan diri.

“kau ni, bodoh ke apa?”soal abang Adam dalam nada menahan marah

“maaf, saya bersalah” jawapku.

Sebenarnya aku sendiri tak tahu nak jawap aku ni apa. Nak kata aku ni bodoh, cgpa aku 3.5 above setiap sem.

“kau ni dah kenapa? Kau rasa dunia PLU ni sekadar hubungan fizikal antara lelaki dengan lelaki ke? Kalau macam tu lah pandangan kau, baik kau jadi pelacur je. Tak ada beza kau dengan mereka” bicara abang Adam lagi.

Dadaku terasa sebak. Kata-kata abang Adam menguris perasaanku. Aku hanya mendambakan kasih sayang dari seorang lelaki. Salah ke?

“kau perlu tahu. Pandai bezakan. Perasaan kau tu sebab kau suka lelaki atau sekadar mahu puaskan nafsu. Aku tahu, susah untuk kau bezakan. Bagi manusia normal, mereka boleh di ikat dengan perkahwinan tapi bagi PLU tak ada ikatan yang nyata. So, boleh tak kau jadi bijak sikit?” bicara abang Adam

“bab maruah sama saja antara lelaki dengan perempuan. Mereka yang normal ada je yang tak kahwin. Menahan nafsu. Kita ni hidup bukan sekadar PLU atau straight. Banyak lagi perkara yang perlu kita fikirkan. Sedangkan hidup kita ni sekejap sahaja. Kalau kau tak boleh tahan, puasalah. Anggap itu sedekah kau untuk diri kau. Sedekah yang paling sukar tapi besar manfaatnya untuk kau. Kau ingat Allah tak kira itu sebagai jihad?”

“lagi satu aku nak nasihatkan kat kau. Jangan jadikan perkahwinan sebagai satu cara untuk kau lari dari realiti sekiranya kau tak bersedia. Itu namanya zalim. Kau sendiri tahu bukan bagaimana Allah membalas mereka yang zalim terhadap binatang,inikan pula manusia”

“Dah, aku malas nak cakap panjang-panjang. Kau fikir-fikirkanlah” bicara abang Adam lalu memasang koleksi nyanyian lagu Naruto di radio kereta miliknya.

Aku memandang ke luar tingkap, termenung sambil mengingati semula peristiwa hari ini. Kata-kata abang Adam masih bermain-main di mindaku. Kedengaran abang Adam menyanyi kuat lagu-lagu Naruto tersebut.

***

“so, mana abang Adam sekarang?”soal junior ku

“dia dah meninggal. Bukan sebab penyakit dia tapi sebab kemalangan 3 tahun lepas” jawapku.

“macam mana dengan hidup abang sekarang?” soal juniorku lagi

Aku tersenyum ikhlas,

“abang masih berjihad dengan hidup abang” bicaraku sambil berlalu meninggalkan mereka.

Earphone ku pasangkan di kiri dan kanan telingaku. Lagu ‘Pasti Sempurna’ nyanyian Kristal feat Hyper Act mula kedengaran.

Ada waktu sukar mengejar mu
Moga tabah sabar bersama mu
Jauh ku diluar sana
Mendoa dikau bahagia
Yakini dirimu
Pasti sempurna
Harapan semoga dirimu dilindungi
Sinar rahmat bahagia
Jalan mu lurus dan
Kekal berjaya di redhai Yang Maha Esa
Walau dalam sukar dan diri ini
Diperlukan namun tiada
Doa dan harapan
Hanya mampu ku utus bersama
Kusematkan azimat kenangan
Menemani jiwa kehilangan
Menghapus segala resah
Mendorong dikala hiba
Teguhlah jiwamu
Selama-lama



AMARAN: Karya asal diukir oleh penulis Batu Jalanan. 




7 comments:

  1. thnx for sharing diz...
    1) sape Batu Jalanan?
    2) mmg nk tiru ala2 yaoi ek?kikiki
    3) izz is 'aku'?
    hehe...nice citer...mgkin fantasi..tp mgkin btul2 kn?hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua tu cite rekaan sy tp klu btul2 jd kat someone.. wallahu a'lam
      1) batu jalanan nama pena sy.. sy prnh brangan wktu kcik2 klu sy brjaya trbitkn buku, sy nk guna nme tu..
      2) trlalu bnyk bce yaoi, smpai trikut2 lak..hohoho
      3) izz xsmtinya aq..cuma sy lbh gemar guna term aq sbb lbh dekat kpd pmbace..
      eh, if apa2 yg sy tulis kat ats menyakitkn hati saudra, sy mnta maaf..

      Delete
  2. Ko ni msti peminat tegar naruto kan..haha..aku dulu minat gak tp bila dh pnjg sgt episod nya x abes2 aku jd fed up..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sape suruh saudara follow all the episode..aq pn follow bila nk dekat last2.. hohoho

      Delete
  3. mmg nice..we want more..we want more..

    ReplyDelete
  4. best story ni, “kau perlu tahu. Pandai bezakan. Perasaan kau tu sebab kau suka lelaki atau sekadar mahu puaskan nafsu..." well I agree to this point, desire and love are two separate things. Tapi bila cinta x hadir, nafsu yg akn menguasai..

    ReplyDelete