Monday 15 August 2016

Kisah Si Aku 11: Momento

Mengeluh aq sekejap..
Dah 2 kawan aq cakap benda yang sama.. mungkin lebih.. tp mereka yang lain aq tak peduli sangat mereka cakap apa.. cuma 2 ini aq terlebih beri perhatian lak..
Maybe sebab mereka juga berkongsi rasa kisah silam yang sama.. Ya, masa silam kami hampir serupa..
Masing-masing cakap aq terlalu menghargai kenangan. Atau aq terlalu hidup dengan kenangan..
Aku terdiam.. termenung sebentar..
Aku bukan hidup dengan kenangan. Atau cuba-cuba menghargai kenangan sehingga setiap apa yang aku lalui, aku akan kaitkan dengan kenangan. No!
Dulu hidup aq tak indah..
Lebih banyak pahit dari manis..
Rasanya tak perlu aq ulang-ulang semula apa yang berlaku. Sejujurnya, aq dulu pun pernah nak bunuh diri.. Haha.. Sampai macam tu sekali.
Sedikit demi sedikit.. Hidup demi hidup. Selagi mana kau bertahan untuk hidup. Selama manapun kau bernafas. Atau sejauh manapun kau melangkah. Satu benda yang tak akan berpisah dengan kau. Walau kau cuba buang dia jauh2.. dan itulah yang dinamakan kenangan atau masa silam. Kau boleh lari darinya tapi kau tak boleh bebas darinya..Segala kebodohan kau. Segala kegilaan kau. Kau akan bawa semuanya bersama. Kenapa?
Sebab itu semua yang menjadikan kau yang hari ini.
Kau tak boleh lari beb, tak boleh!
Walau kau deny macam manapun, segala benda bodoh2 semua tu yang membentuk hati kau. jiwa kau.
Buruk kau. baik kau hari ini. Adalah bagaimana kau menerima segala tentang diri kau.
Meletakkan kesalahan atas orang lain tak akan menyelesaikan masalah.
Kalaulah, kalaulah aq boleh bagitahu mereka..
Aq akan cakap.. "Aq tak hidup dalam kenangan. Aku cuma berhenti berlari darinya. Dan mula menerima siapa diri aq yang dulu. Mungkin juga cuba memaafkan"


p/s:- aq perasan mereka yang punyai masa silam yang sakit. Kalau kau cuba sentuh kisah mereka. Mereka akan  mengamuk dan marah2 atau suara mereka dah start tinggi. Aku percaya ada juga yang akan mengalirkan air mata.
Ada kawan aq mengamuk bila aq terambil tahu kisah dia. Marah2 sambil cakap "kau tak paham aku! kau tak tahu apa yang aku rasa!".. Aq cuma diam. kalaulah dia tahu yang aq juga tahu.. haish~

1 comment:

  1. Aku pon ada kisah yang buat jatuh terduduk. Hilang segala pertimbangan smpi aku pon ada niat nak bunuh diri. But then alhamdulillah tuhan tu maha penyayang, maha pemurah dan maha nemberi petunjuk. Dia bukak jalan satu persatu sampai aku betul2 kuat.

    ReplyDelete